/ cPanel

Sådan får du Wordpress til altid at sende e-mails

Når ens hjemmeside begynder at vokse, og man begynder at få flere brugere/ordre er det ofte ikke nok at bruge den indbyggede e-mailfunktion i Wordpress. For at forhindre at de emails man sender kommer i SPAM-mappen eller slet ikke når frem til kunden, kan man få en ekstern service til at håntere emailafsendelsen, så du er sikker på at dine brugere eller kunder modtager de emails du sender.
Dette gøres bedst muligt ved at opsætte SMTP på din Wordpress side, så alle emails derfor bliver sendt til den eksterne udbyder, og derefter til din kunde. Der findes mange udbydere til dette, men én af de bedste og nemmeste at bruge er SendInBlue. SendInBlue er gratis, hvis du kan nøjes med at sende op til 300 emails om dagen og er forholdsvis ligetil at opsætte. I den her guide opsætter vi SMTP afsendelse i Wordpress og i Woocommerce, så dine emails ikke ender i SPAM-mappen.

Teknisk niveau: Mellem.
Tidsforbrug: 20-25 min.

Guiden er delt op i 2 dele; Først klargørelse af SendInBlue, og derefter opsætning i Wordpress.

Klargørelse af SendInBlue.

Trin 1.1: Først og fremmest skal vi oprette en gratis konto hos SendInBlue: sendinblue.com
Når du herefter har bekræftet din emailadresse hos dem, og er logget ind ser du dit dashboard.

Trin 1.2: For at SendInBlue kan sende emails for dig, skal du bekræfte dit domæne hos dem. Dette gøres ved at trykke på dit navn i øverste højre hjørne og derefter trykke på "Senders & IP".

Screenshot_6

Trin 1.3: Herefter trykke på "Domains" og "Add A New Domain":
Screenshot_7

Trin 1.4: I feltet "Domain Name" skriver du det domæne du gerne vil udsende emails fra. For eksempel, hvis din hjemmeside hedder www.sapihost.info, vil du skulle skrive sapihost.info for at kunne sende emails fra for eksempel ordre@sapihost.info og support@sapihost.info. Du skriver altså dit domæne.
Screenshot_8

Trin 1.5.1: Nu skal domænet endelig verificeres. Den hurtigeste måde er at opsætte en TXT record på dit domæne.
Screenshot_11

Dette kan gøres ved at logge ind på dit webhotel (eller et andet sted, hvor du opsætter "A-records" og opsætte den. Principperne hos de forskellige DNS udbydere er den samme, og med cPanel ser det sådan her ud:

Trin 1.5.2: Log ind i cPanel og find punktet "Zone Editor". Tryk der.
Screenshot_9

Trin 1.5.3: Derefter på "Administrer" ud for det domæne du skrev i SendInBlue.
Screenshot_10

Trin 1.5.4: Tryk så på "Tilføj post" og udfyld informationerne i feltet som netop kom frem.

Valid zone name: Er dit domænenavn, for eksempel sapihost.info
TTL: Skal forblive som standard.
Type: Vælg TXT
Post: Indsæt koden som SendInBlue gav dig

Husk at trykke på din lille "Tilføj post" knap for at gemme den nye linje.

Screenshot_12

Trin 1.5.5: Vent et par minutter og tryk derefter på knappen "Record Added. Please Verify It".
Når du ser den grønne tekst "Configured" er du klar til at trykke "I', Done" og gå videre til næste trin. Bemærk at det kan tage noget tid, for din DNS udbyder at opdatere dit domæne.

Screenshot_14

Og herefter "Verified":

Screenshot_15

Opsætning i Wordpress.

Trin 2.1: Nu skal vi opsætte et SMTP plugin i Wordpress, så din Wordpress installation kan begynde at sende emails igennem SendInBlue.

Trin 2.2: Den letteste måde at opsætte SMTP email sending er at installere et SMTP plugin. For eksempel: WP Mail SMTP. Det installerer vi så:

Trin 2.3: Login i Wordpress og åben fanen "Plugins"

Screenshot_16

Trin 2.3: Søg derefter på "WP Mail SMTP by WPForms" og tryk "Installér" nu derefter "Aktivér"

Screenshot_17

Trin 2.4: Når pluginnet er installeret vil du blive sendt tilbage til listen over dine plugins. Tryk så på "Settings" under "WP-Mail-SMTP".

Screenshot_18

Trin 2.5: Herinde skal vi indtaste en del oplysninger. Følg guiden fra top til bund, så alle felter bliver udfyldt rigtigt:

From Email: Den email du ønsker din Wordpress installation skal sende emails fra. Hvis dit domæne er sapihost.info, vil ordre@sapihost.info være passende. Vær sikker på at du bruger det domæne du fik godkendt hos SendInBlue.

From Name: Det der skal stå som afsender, når du sender en email til en kunde. For eksempel, Sapihost eller Skobutikken. Det handler om at folk ved hvilket firma der afsender emailen.

Mailer: Vælg "Send all WordPress emails via SMTP."

Return Path: Lad feltet være tomt.

Tryk nu på "Gem ændringer".

Trin 2.6: Nu skal vi hente nogle informationer i kontrolpanelet hos SendInBlue.
Login på Sendinblue og find "SMTP & API" under dit navn i øverste højre hjørne.

Screenshot_19

Trin 2.7: Herefter trykker vi "SMTP" og vi ser nu nogle informationer som vi skal indtaste i næste trin.

Screenshot_20

Trin 2.8: Find Wordpress frem igen og find siden frem fra før. Under sektionen "SMTP Options" skal vi udfylde nogle felter. Følg guiden fra top til bund, så alle felter bliver udfyldt rigtigt:

SMTP Host: Her indsætter vi informationen fra feltet i SendInBlue "SMTP Server".

SMTP Port: Indtast "587"

Encryption: Vælg "Use TLS encryption".

Authentication: Vælg Yes: "Use SMTP authentication".

Username: Indsæt informationen fra feltet i SendInBlue "Login"

Password: Indsæt informationen fra feltet i SendInBlue "Password"

Tryk nu på Gem ændringer.

Screenshot_21

Trin 2.9: Nu er den nye Wordpress email sender sat op, så du kan begynde at sende emails. For at være sikre på at tingene virker, kan du indsætte din email i det nedenstående felt "To" og trykke på "Send Test".
Hvis alt virker, vil du indenfor få sekunder modtage en test email i din indbakke.

Trin 2.10: Stort tillykke! Nu kan din Wordpress side sende 300 emails per dag, op til 9.000 stk per måned helt gratis.

Hvis du har problemer med at følge guiden er du velkommen til at skrive til os i livechatten i højre nederste hjørne. Vi hjælper gerne.

--}}